dijous, 20 de desembre del 2007

ICV-EUiA de Vic vota en contra de la nova pujada de sous dels regidors del govern


ICV-EUiA es va abstenir en la votació d'un pressupost continuista

El grup municipal d'ICV-EUiA va veure positiu l'increment pressupostari en matèria de transport públic i educació, tot i tenir series sospites en aquesta matèria de la manera en que es repartirà aquest increment, fent referència bàsicament a l'idea de repartir també entre centres concertats els diners destinats a les guarderies públiques.

Tornafoch va definir els pressupostos de continuistes, amb dos "pics" que despunten: l'increment de la partida destinada al Gabinet d'alcaldia i la destinada als sous dels regidors. Va afirmar que tot i apuntar alguns aspectes positius "no sabem veure cap gir social ni ecològic, ens movem en un marc de continuïtat"

El regidor d'ICV-EUiA també va recriminar l'equip de govern la manca de voluntat negociadora, ja que el pressupost definitiu es va fer arribar al grup municipal d'ICV-EUiA aquest mateix dilluns (3 dies abans del Ple).

Vot contrari a l'augment de sou d'alguns regidors de l'equip de govern

Tornafoch va votar en contra de l'augment de dedicacions i sous de l'Alcalde i quatre regidors més al considerar-ho injustificat. El grup ICV-EUiA només podria arribar a entendre una major dedicació d'en Jacint Raurell ja que va assumir les competències en matèria d'habitatge que fins a la seva expulsió desenvolupava el mateix Tornafoch.

Intervenció de Xavier Tornafoch:

NOTA DE PREMSA
ICV-EUIA / INTERVENCIÓ DE XAVIER TORNAFOCH
Consideracions:
A)
- El pressupost és el document més important que aprova el consistori durant l'any, no és un tema exclusivament econòmic, si no que es l'expressió numèrica d'una voluntat política. Es la plasmació del programa de govern municipal. Podríem parlar d'una segona investidura, fins i tot.

- Això fa que calgui temps per a estudiar-lo i, si és voluntat de l'equip de govern, negociar-lo. En aquest cas, he de dir que el temps ha estat esquifit, de fet la proposta definitiva la vam rebre els grups de l'oposició aquest mateix dilluns.

- Aquesta qüestió ens remet, per tant al segon concepte que jo apuntava: la negociació. És veritat que l'equip de govern ha manifestat la voluntat de negociació, ara bé nosaltres considerem que, en les circumstàncies en què s'ha expressat aquesta voluntat, pel poc marge de temps òbviament, al que l'equip de govern es referia és a la voluntat de sumar consensos, ben legítima d'altra banda, però no a les ganes de treballar seriosament un suport ferm al pressupost. Són coses diferents: una cosa és la foto, l'altra és la negociació política de debò, que requereix, entre d'altres coses, temps.

- De fet, l'actual equip de govern no en té necessitat d'una negociació seriosa, els vots de què disposen els permeten governar sense donar massa explicacions, i així ho fan, i sense renunciar a cap de les seves voluntats per a donar cabuda a les dels altres. Algú dirà que la política és així, utilitzant el tòpic que es fa servir en el món del futbol.

- Tanmateix, nosaltres pensem que està bé que el pressupost es porti a aprovació abans de que acabi l'any per tal que entri en vigor l'1 de gener. És la manera correcta, pensem, de culminar l'elaboració del document.
B)
- Observant el pressupost a vol d'ocell, i després d'una primera lectura, la imatge que se'ns apareix és el d'una gran planura ubicada entre dos pics. És a dir, un cert continuisme en la despesa general, flanquejat per dues puntes que s'han de subratllar: el gabinet d'alcaldia (amb el seu personal, les partides per a publicitat, etc) i els sous dels regidors de l'equip de govern (uns 55.000 euros de promig per cada un d'ells). Insisteixo en què aquesta seria la primera lectura.

- Tanmateix cal baixar al detall per a observar més coses, algunes de bones, d'altres de no tan bones.

- Educació: aquesta és una partida que passarà a representar el 7% del pressupost municipal (bona notícia), però que ho fa, no tan perquè s'incrementin les partides pròpies, sinó perquè s'afageixen en aquesta secció algunes que provenen d'altres arees (escola d'educadors, per exemple) o bé perquè se'n creen de noves (l'aportació a la Fundació per a les Llars d'Infants). En qualsevol cas, no voldria deixar de subratllar que l'augment d'aquesta secció és una bona notícia i és innegable que són partides que actuaran sobre el món de l'educació. També voldria dir, però, que la forma en que es distribuiran alguns d'aquests recursos, a nosaltres no ens agrada (escoles bressol: transferència de diners públics a escoles privades sense cap o amb poc control públic).

- Cultura: Pensem que la partida de la Beca Ciutat de Vic s'hauria d'incrementar (si es vol potenciar aquest esdeveniment) i ens agradaria que les subvencions i ajudes a les entitats es portessin a terme a través de convocatòria pública, és més transparent i més democràtic i sobretot preveu contra la temptació del clientelisme, sempre present en algunes càrrecs públics.

- Barris: celebrem que s'augmenti la dotació per al manteniment del centre del Remei ( de 23.700 a 50.000 ¬), però trobem de difícil justificació que s'estanqui amb tendència a la baixa el manteniment dels altres centres cívics (hi ha vida més enllà del Remei) i no entenem la reducció en el manteniment dels Ciberateneus (de 140.000 a 40.000 ¬). Finalment, lamentem que la partida que nosaltres vam consolidar en el pressupost per a l'organització d'activitats als centres cívics (30.600 ¬) no s'incrementi, ans al contrari passa de 30.600 a 30.000 ¬. Sense recursos els centres cívics difícilment tindran vida.

- Habitatge: Lamentem que tot el que ens pot oferir aquest equip de govern en promoció d'habitatge siguin els 40.000 ¬ per a "Promoció d'habitatge" i els 20.000 ¬ per a l'Habitatge Jove. No queda clar quina voluntat tenen vostès al voltant de l'OLH , que hauria de sortir retolada com a tal, i tampoc queda clar quines previsions, estudis o prospectives pensen fer amb aquest tema si hi dediquen tant pocs recursos. Crec, sincerament, que el govern té una voluntat clarament involucionista en matèria d'habitatge públic respecte del que s'assegurà a començaments d'aquesta legislatura. I crec que aquesta involució s'està portant a terme a desgrat del regidor encarregat de portar ara aquests temes, el senyor Raurell, perquè jo crec que ell sí té interès en desenvolupar habitatge assequible a Vic, alguns del que l'envolten no. És un tema que no els interessa i ho demostren. També, pensem que caldria contemplar la creació del Patrimoni Municipal del Sòl i Habitatge tal com diu l'article 156 de la Llei d'Urbanisme de Catalunya (modificat pel Decret Llei del Govern de Catalunya 1/2007, de 16 d'octubre) pel que fa a la obligatorietat i definició, i el seu Reglament en l'article 222.4, pel que fa a la naturalesa, gestió i incorporació en els pressupostos municipals. També volem mostrar la nostra confrmitat en què cap de les 27 places de nova creació corresponguin a un tècnic de nivell mig i a un administratiu per a l'OLH, fet que demostra el seu desinterès en aquesta qüestió.

- Transport urbà: com sempre, el senyor Serrat el més aplicat i el més diligent, la seva secció creix (no només en xifres sinó també amb projectes interesants). Pel que fa al transport públic, valorem positivament l'augment de la partida destinada a la subvenció d'aquest servei, tot i que incorpora altres despesses més enllà de la concessió (de 270.000 a 509.000 ¬). Això indica si més no la voluntat d'actuar en la direcció de potenciar aquest servei públic.

- Afers socials i ciutadania: en aquesta secció hi ha coses bones i coses molt criticables. D'entrada, és important la major dotació del SAD (tot i que caldria reformular-ne les bases per a fer-lo més accessible, i adaptar-lo la Llei de la Dependència). Ens sembla molt malament la poca despesa destinada a joventut (27 ¬ per jove/gent gran 51¬ per persona). El poc compromís amb projectes que s'havien acordat en l'anterior legislatura i que els jovent espera (local autogestionat per a joves). Lamentem les poques ganes de millorar l'Hotel d'Entitats (allà s'hi han de fer obres de reforma importants per una simple qüestió de seguretat i no s'abordaran amb aquests esquifits 20.000 ¬ que hi dediquen), també lamentem que en aquest àmbit no s'estableixi cap programa de suport a les entitats o viver d'entitats, seria un servei que agrairien. Lamentem, també, que no es faci convocatòria pública per a les a subvencions a les entitats i que s'opti per a fer-ho a dit (clientelisme...) i que l'import global dedicat a ajudes socials baixi de 147.000 a 107.000 ¬. Finalment trobem positiva l'embranzida que es vol donar a l'Oficina d'Acollida, que des del nostre punt de vista hauria de ser visible, no una taula.

- Medi ambient: contemplem amb certa perplexitat l'estancament de la despesa en l'area d'acció ambiental i sensibilització (en aquest aspecte som un ajuntament "especial" de 254.000 a 184.000 ¬). Trobem molt malament que abandonin el projecte de creació d'un Centre d'Informació Ambiental, quan la majoria de municipis de les característiques de Vic, i sobretot els que governa l'esquerra, s'afanyen a posar-los en marxa perquè és una eina útil i efectiva que incideix damunt les noves generacions.

- Cooperació i Desenvolupament: aquí agraeixo que la senyora Ferrer hagi conservat no només l'esperit, sinó també la lletra, en aquest cas les xifres, del que jo pretenia per aquesta secció, no sé si ho ha fet per convenciment o bé per mandra de pensar coses diferents, en qualsevol cas, li ho agraeixo i l'encoratjo a treballar perquè aviat no sigui el 0'7% sinó l'1% el que es dediqui a cooperació al desenvolupament, nosaltres estarem amb vostè.
C) En resum, que contemplant el pressupost en el seu conjunt, i valorant tot allò de positiu que conté, i em sembla que ja he citat unes quantes coses que ens agraden, no hi sabem veure cap gir social ni ecològic, ens movem en un marc de continuïtat, fins a cert punt comprensible pel fet que és el seu primer pressupost, excepte en dos àmbits (el gabinet d'alcaldia i els sous dels regidors del govern). La resta: una de freda i una de calenta. És per això que nosaltres voldríem, entre d'altres coses que aquest pressupost anés acompanyat d'una Memòria d'Alcaldia: un document polític que ens expliqués que és el que vostès pretenen amb aquests números. S'han cansat de repetir-ho.
"nosaltres no assumim el passat i volem mirar endavant, amb noves idees i nous projectes per a fer una ciutat diferent". Doncs bé, perquè no ho expliquen, perquè no ens diuen cap a on volen anar i com. Aquest document, en aquest primer pressupost, del primer any de mandat, no és opcional, des del nostre punt de vista és imprescindible.
A més nosaltres hi trobem a faltar moltes altres coses:
En l'àmbit del Medi Ambient, ja ho he apuntat abans, ens falta una major ambició: no hi ha contemplat cap Pla contra la contaminació acústica, ni cap carta del paisatge local, ni un equipament propi d'educació i difusió ambiental. No s'expliciten compromisos locals per a la prevenció del canvi climàtic.
En l'àmbit de la cultura no es preveu la confecció d'una carta arqueològica, per exemple.
En l'àmbit de ciutadania no es cita cap Pla Local d'Inclusió, ni cap Pla municipal d'organització dels usos del temps. Ni es preveu el desenvolupament d'una actuació llargament reclamada pel nostre grup: els horts per a la gent gran.
En l'àmbit de l'Educació es deixa de banda la constitució d'uns instrument municipal de gestió i coordinació pedagògica: un Institut Municipal d'Educació.
En l'àmbit de la participació no es preveu la confecció d'un Pla Director de participació ciutadana.
Podríem afegir més coses, però aquestes en són unes quantes, i ben emblemàtiques.
Així doncs, i valorant tot el de positiu que hi ha en el pressupost, i també evidenciant allò que hi falta, nosaltres ens abstindrem, una abstenció que també s'ha d'interpretar, com ja he dit al començament, en funció del poc interès demostrat per l'equip de govern en acordar i consensuar el document, vist els terminis en què s'han anat coneixent els números.

dimecres, 5 de desembre del 2007

Joan Josep Nuet candidat d'EUiA a les generals

Nuet insta ICV a tancar l'acord electoral el més aviat possible

El coordinador general d'EUiA, per la seva banda, ha valorat la manifestació de dissabte com un 'èxit' i una advertència de la ciutadania al PSOE 'perquè a Catalunya no se la pot maltractar'

El responsable d'Acció Política d'EUiA i senador, Joan Josep Nuet, ha presentat avui en roda de premsa la seva candidatura per Barcelona a les eleccions generals del març, després que el procés de primàries a l'organització hagi quedat aturat per la retirada de la llista encapçalada per Ramon Franquesa. Nuet, que ha comparegut en roda de premsa amb el coordinador general d'EUiA Jordi Miralles, s'ha mostrat satisfet per la seva candidatura i ha instat ICV a "no perdre més temps i tancar un acord electoral per anar en coalició a les pròximes generals el més aviat possible". A preguntes dels periodistes, el dirigent d'EUiA ha expressat la seva voluntat per renovar l'acord en els mateixos termes que fa quatre anys, quan va ocupar el tercer lloc de la candidatura conjunta, i s'ha mostrat convençut que en coalició sortiria elegit diputat. "ICV-EUiA és una força de tres diputats a Barcelona. Hem de tornar a ser necessaris per enfortir IU, derrotar el PP i evitar el continuisme d'un PSOE que mantindrà un trident de por: Bono, Solbes i Magdalena Álvarez".

dimarts, 4 de desembre del 2007

La ciutat de Vic disposarà de quatre pisos públics per a casos d'emergència social


ICV-EUiA ha donat suport a la Creació del Consell Local de Cooperació al Desenvolupament de Vic com a òrgan de participació sectorial de caràcter consultiu de l'Ajuntament de Vic i amb la intenció d'aprofundir en la sensibilització ciutadana per la cooperació municipal. Aquesta és una actuació que el regidor Xavier Tornafoch havia endagat mentre formava part del govern. En el Ple d'ahir va oferir el seu suport a l'equip de govern en aquesta qüestió sempre i quan es mantingui l'esperit amb que es va crear: sensibilització, debat i planificació d'actuacions en matèria de cooperació internacional. El regidor Tornafoch va alertar del perill de convertir aquest òrgan en una repartidora de subvencions i, per tant, generadora de dependència clientelar.

L'Ajuntament també va aprovar amb l'abstenció d'ICV-EUiA el projecte d'establiment del servei públic municipal de llars d'infants i el seu reglament regulador. L'Ajuntament de Vic està construint tres llars d'infants municipals: la llar Infantil de l'Horta Vermella (C. Josep. M. Pratdesaba, núm. 3), la llar d'Infants de Pasqual Blanca (Ctra. de Roda-Av. Bernat Calvó, s/n) i la Llar d'Infants de la Serra de Sanferm (C. del Gurri, s/n). Les tres llars d'infants ofereixen 82 places cadascuna, dividides en 2 grups de 8 nens/es de 0 a 1 any; dos grups de 13 nens/es d'1 a 2 anys; i dos grups de 20 nens/es de 2 a 3 anys. La posada en funcionament d'aquestes tres llars d'infants municipals respon a la finalitat de donar cobertura a les demandes socials i laborals existents al municipi. El regidor d'ICV-EUiA va defensar el seu vot dient que el text que havia presentat l'equip de govern no oferia ni els números (la memòria econòmica) ni els criteris pedagògics (no en té) ni els criteris laborals per als educadors/es ni les ratios que assegurin un servei públic de qualitat.

També s'aprovà un conveni amb Adigsa per a la gestió de quatre pisos de protecció pública a Vic per part de l'Ajuntament, una actuació del regidor d'ICV-EUiA mentre era a l'equip de govern i que hauran de servir per atendre casos d'emergència social.

El grup d'ICV-EUiA va donar suport a les mesures d'adequació de les instal·lacions i aparells d'il·luminació exterior i interior de la ciutat de Vic pel què fa a la contaminació lluminosa que poden produir, segons el què estableix el reglament per a la ordenació ambiental de l'enllumentat per a la protecció del medi nocturn

El grup d'ICV-EUiA s'ha abstingut en l'aprovació d'una proposta per la via d'urgència, en què s'ha declarat bé cultural d'interès local l'antic molí medieval descobert a la planta baixa de la masia de Sant Llorenç, situada al sector d'El graell,

la seva canalització i sistema de conducció d'aigua, amb les restes arqueològiques trobades a aquest entorn, de conformitat amb els articles 15 i 17 de la Llei de Patrimoni Cultural. Segons el regidor d'ICV-EUiA "la urgència d'aquesta aprovació no respon a criteris de conservació del patrimoni cultural o natural de Vic, sinó a les urgències polítiques de l'equip de govern per a negociar des d'una posició de força amb el departament de Politica Territorial i Obres Públiques de la Generalitat la paralització de la urbanització del Graell".

De les dues mocions presentades per ICV-EUiA, una d'elles , la que proposava la creació d'un Institut Municipal d'Educació, va ser rebutjada per l'equip de govern (PSC-ERC-CiU) i el regidor Tornafoch va voler destacar "la incoherència del portaveu del grup socialista encarregat d'argumentar contra un dels seus temes estrelles del programa electoral". Pel que fa a la segona moció, sobre l'adhesió a la Xarxa Espanyola de Ciutats pel Clima i de mesures per a la prevenció del canvi climàtic a escala local, el regidor d'ICV-EUiA la va retirar atès que l'equip de govern està en procés d'adherir-se a la Xarxa i es va comprometre a accelerar mesures de prevenció en matèria d'emissió de gasos contaminants a escala local.

ICV-EUiA va votar a favor de la moció de la CUP sobre la Renfe que demanava la dimissió d ela ministra socialista de Foment i va votar en contra de la que demanava suport per a Oriol Martínez, també presentada per la CUP. El regidor d'ICV-EUiA va votar en contra de les dues mocions presentades per PxC.
  • En el torn de precs i preguntes, ICV-EUiA va presentar 15 qüestions, entre d'altres:

- Sol·licità la millora del transport públic urbà, aprofitant la nova concessió.

- Demanà explicacions sobre la requalificació de terrenys de Genís antel.

- Demanà a la regidora d'educació que desestimi el projecte de crear una aula de transició per a nois/es immigrants i que treballi per a la seva integració normalitzada.

- Demanà mé informació per als veïns en el procés participatiu del POUM i del barri del Remei.

- Proposà donar el nom d'un dels carrers de Vic a l'escriptor i exmilitant del PSUC, Paco Candel