dijous, 20 de desembre del 2007

ICV-EUiA de Vic vota en contra de la nova pujada de sous dels regidors del govern


ICV-EUiA es va abstenir en la votació d'un pressupost continuista

El grup municipal d'ICV-EUiA va veure positiu l'increment pressupostari en matèria de transport públic i educació, tot i tenir series sospites en aquesta matèria de la manera en que es repartirà aquest increment, fent referència bàsicament a l'idea de repartir també entre centres concertats els diners destinats a les guarderies públiques.

Tornafoch va definir els pressupostos de continuistes, amb dos "pics" que despunten: l'increment de la partida destinada al Gabinet d'alcaldia i la destinada als sous dels regidors. Va afirmar que tot i apuntar alguns aspectes positius "no sabem veure cap gir social ni ecològic, ens movem en un marc de continuïtat"

El regidor d'ICV-EUiA també va recriminar l'equip de govern la manca de voluntat negociadora, ja que el pressupost definitiu es va fer arribar al grup municipal d'ICV-EUiA aquest mateix dilluns (3 dies abans del Ple).

Vot contrari a l'augment de sou d'alguns regidors de l'equip de govern

Tornafoch va votar en contra de l'augment de dedicacions i sous de l'Alcalde i quatre regidors més al considerar-ho injustificat. El grup ICV-EUiA només podria arribar a entendre una major dedicació d'en Jacint Raurell ja que va assumir les competències en matèria d'habitatge que fins a la seva expulsió desenvolupava el mateix Tornafoch.

Intervenció de Xavier Tornafoch:

NOTA DE PREMSA
ICV-EUIA / INTERVENCIÓ DE XAVIER TORNAFOCH
Consideracions:
A)
- El pressupost és el document més important que aprova el consistori durant l'any, no és un tema exclusivament econòmic, si no que es l'expressió numèrica d'una voluntat política. Es la plasmació del programa de govern municipal. Podríem parlar d'una segona investidura, fins i tot.

- Això fa que calgui temps per a estudiar-lo i, si és voluntat de l'equip de govern, negociar-lo. En aquest cas, he de dir que el temps ha estat esquifit, de fet la proposta definitiva la vam rebre els grups de l'oposició aquest mateix dilluns.

- Aquesta qüestió ens remet, per tant al segon concepte que jo apuntava: la negociació. És veritat que l'equip de govern ha manifestat la voluntat de negociació, ara bé nosaltres considerem que, en les circumstàncies en què s'ha expressat aquesta voluntat, pel poc marge de temps òbviament, al que l'equip de govern es referia és a la voluntat de sumar consensos, ben legítima d'altra banda, però no a les ganes de treballar seriosament un suport ferm al pressupost. Són coses diferents: una cosa és la foto, l'altra és la negociació política de debò, que requereix, entre d'altres coses, temps.

- De fet, l'actual equip de govern no en té necessitat d'una negociació seriosa, els vots de què disposen els permeten governar sense donar massa explicacions, i així ho fan, i sense renunciar a cap de les seves voluntats per a donar cabuda a les dels altres. Algú dirà que la política és així, utilitzant el tòpic que es fa servir en el món del futbol.

- Tanmateix, nosaltres pensem que està bé que el pressupost es porti a aprovació abans de que acabi l'any per tal que entri en vigor l'1 de gener. És la manera correcta, pensem, de culminar l'elaboració del document.
B)
- Observant el pressupost a vol d'ocell, i després d'una primera lectura, la imatge que se'ns apareix és el d'una gran planura ubicada entre dos pics. És a dir, un cert continuisme en la despesa general, flanquejat per dues puntes que s'han de subratllar: el gabinet d'alcaldia (amb el seu personal, les partides per a publicitat, etc) i els sous dels regidors de l'equip de govern (uns 55.000 euros de promig per cada un d'ells). Insisteixo en què aquesta seria la primera lectura.

- Tanmateix cal baixar al detall per a observar més coses, algunes de bones, d'altres de no tan bones.

- Educació: aquesta és una partida que passarà a representar el 7% del pressupost municipal (bona notícia), però que ho fa, no tan perquè s'incrementin les partides pròpies, sinó perquè s'afageixen en aquesta secció algunes que provenen d'altres arees (escola d'educadors, per exemple) o bé perquè se'n creen de noves (l'aportació a la Fundació per a les Llars d'Infants). En qualsevol cas, no voldria deixar de subratllar que l'augment d'aquesta secció és una bona notícia i és innegable que són partides que actuaran sobre el món de l'educació. També voldria dir, però, que la forma en que es distribuiran alguns d'aquests recursos, a nosaltres no ens agrada (escoles bressol: transferència de diners públics a escoles privades sense cap o amb poc control públic).

- Cultura: Pensem que la partida de la Beca Ciutat de Vic s'hauria d'incrementar (si es vol potenciar aquest esdeveniment) i ens agradaria que les subvencions i ajudes a les entitats es portessin a terme a través de convocatòria pública, és més transparent i més democràtic i sobretot preveu contra la temptació del clientelisme, sempre present en algunes càrrecs públics.

- Barris: celebrem que s'augmenti la dotació per al manteniment del centre del Remei ( de 23.700 a 50.000 ¬), però trobem de difícil justificació que s'estanqui amb tendència a la baixa el manteniment dels altres centres cívics (hi ha vida més enllà del Remei) i no entenem la reducció en el manteniment dels Ciberateneus (de 140.000 a 40.000 ¬). Finalment, lamentem que la partida que nosaltres vam consolidar en el pressupost per a l'organització d'activitats als centres cívics (30.600 ¬) no s'incrementi, ans al contrari passa de 30.600 a 30.000 ¬. Sense recursos els centres cívics difícilment tindran vida.

- Habitatge: Lamentem que tot el que ens pot oferir aquest equip de govern en promoció d'habitatge siguin els 40.000 ¬ per a "Promoció d'habitatge" i els 20.000 ¬ per a l'Habitatge Jove. No queda clar quina voluntat tenen vostès al voltant de l'OLH , que hauria de sortir retolada com a tal, i tampoc queda clar quines previsions, estudis o prospectives pensen fer amb aquest tema si hi dediquen tant pocs recursos. Crec, sincerament, que el govern té una voluntat clarament involucionista en matèria d'habitatge públic respecte del que s'assegurà a començaments d'aquesta legislatura. I crec que aquesta involució s'està portant a terme a desgrat del regidor encarregat de portar ara aquests temes, el senyor Raurell, perquè jo crec que ell sí té interès en desenvolupar habitatge assequible a Vic, alguns del que l'envolten no. És un tema que no els interessa i ho demostren. També, pensem que caldria contemplar la creació del Patrimoni Municipal del Sòl i Habitatge tal com diu l'article 156 de la Llei d'Urbanisme de Catalunya (modificat pel Decret Llei del Govern de Catalunya 1/2007, de 16 d'octubre) pel que fa a la obligatorietat i definició, i el seu Reglament en l'article 222.4, pel que fa a la naturalesa, gestió i incorporació en els pressupostos municipals. També volem mostrar la nostra confrmitat en què cap de les 27 places de nova creació corresponguin a un tècnic de nivell mig i a un administratiu per a l'OLH, fet que demostra el seu desinterès en aquesta qüestió.

- Transport urbà: com sempre, el senyor Serrat el més aplicat i el més diligent, la seva secció creix (no només en xifres sinó també amb projectes interesants). Pel que fa al transport públic, valorem positivament l'augment de la partida destinada a la subvenció d'aquest servei, tot i que incorpora altres despesses més enllà de la concessió (de 270.000 a 509.000 ¬). Això indica si més no la voluntat d'actuar en la direcció de potenciar aquest servei públic.

- Afers socials i ciutadania: en aquesta secció hi ha coses bones i coses molt criticables. D'entrada, és important la major dotació del SAD (tot i que caldria reformular-ne les bases per a fer-lo més accessible, i adaptar-lo la Llei de la Dependència). Ens sembla molt malament la poca despesa destinada a joventut (27 ¬ per jove/gent gran 51¬ per persona). El poc compromís amb projectes que s'havien acordat en l'anterior legislatura i que els jovent espera (local autogestionat per a joves). Lamentem les poques ganes de millorar l'Hotel d'Entitats (allà s'hi han de fer obres de reforma importants per una simple qüestió de seguretat i no s'abordaran amb aquests esquifits 20.000 ¬ que hi dediquen), també lamentem que en aquest àmbit no s'estableixi cap programa de suport a les entitats o viver d'entitats, seria un servei que agrairien. Lamentem, també, que no es faci convocatòria pública per a les a subvencions a les entitats i que s'opti per a fer-ho a dit (clientelisme...) i que l'import global dedicat a ajudes socials baixi de 147.000 a 107.000 ¬. Finalment trobem positiva l'embranzida que es vol donar a l'Oficina d'Acollida, que des del nostre punt de vista hauria de ser visible, no una taula.

- Medi ambient: contemplem amb certa perplexitat l'estancament de la despesa en l'area d'acció ambiental i sensibilització (en aquest aspecte som un ajuntament "especial" de 254.000 a 184.000 ¬). Trobem molt malament que abandonin el projecte de creació d'un Centre d'Informació Ambiental, quan la majoria de municipis de les característiques de Vic, i sobretot els que governa l'esquerra, s'afanyen a posar-los en marxa perquè és una eina útil i efectiva que incideix damunt les noves generacions.

- Cooperació i Desenvolupament: aquí agraeixo que la senyora Ferrer hagi conservat no només l'esperit, sinó també la lletra, en aquest cas les xifres, del que jo pretenia per aquesta secció, no sé si ho ha fet per convenciment o bé per mandra de pensar coses diferents, en qualsevol cas, li ho agraeixo i l'encoratjo a treballar perquè aviat no sigui el 0'7% sinó l'1% el que es dediqui a cooperació al desenvolupament, nosaltres estarem amb vostè.
C) En resum, que contemplant el pressupost en el seu conjunt, i valorant tot allò de positiu que conté, i em sembla que ja he citat unes quantes coses que ens agraden, no hi sabem veure cap gir social ni ecològic, ens movem en un marc de continuïtat, fins a cert punt comprensible pel fet que és el seu primer pressupost, excepte en dos àmbits (el gabinet d'alcaldia i els sous dels regidors del govern). La resta: una de freda i una de calenta. És per això que nosaltres voldríem, entre d'altres coses que aquest pressupost anés acompanyat d'una Memòria d'Alcaldia: un document polític que ens expliqués que és el que vostès pretenen amb aquests números. S'han cansat de repetir-ho.
"nosaltres no assumim el passat i volem mirar endavant, amb noves idees i nous projectes per a fer una ciutat diferent". Doncs bé, perquè no ho expliquen, perquè no ens diuen cap a on volen anar i com. Aquest document, en aquest primer pressupost, del primer any de mandat, no és opcional, des del nostre punt de vista és imprescindible.
A més nosaltres hi trobem a faltar moltes altres coses:
En l'àmbit del Medi Ambient, ja ho he apuntat abans, ens falta una major ambició: no hi ha contemplat cap Pla contra la contaminació acústica, ni cap carta del paisatge local, ni un equipament propi d'educació i difusió ambiental. No s'expliciten compromisos locals per a la prevenció del canvi climàtic.
En l'àmbit de la cultura no es preveu la confecció d'una carta arqueològica, per exemple.
En l'àmbit de ciutadania no es cita cap Pla Local d'Inclusió, ni cap Pla municipal d'organització dels usos del temps. Ni es preveu el desenvolupament d'una actuació llargament reclamada pel nostre grup: els horts per a la gent gran.
En l'àmbit de l'Educació es deixa de banda la constitució d'uns instrument municipal de gestió i coordinació pedagògica: un Institut Municipal d'Educació.
En l'àmbit de la participació no es preveu la confecció d'un Pla Director de participació ciutadana.
Podríem afegir més coses, però aquestes en són unes quantes, i ben emblemàtiques.
Així doncs, i valorant tot el de positiu que hi ha en el pressupost, i també evidenciant allò que hi falta, nosaltres ens abstindrem, una abstenció que també s'ha d'interpretar, com ja he dit al començament, en funció del poc interès demostrat per l'equip de govern en acordar i consensuar el document, vist els terminis en què s'han anat coneixent els números.